fredag 29 oktober 2010

Amiga: En dator som ligger nära mitt hjärta

Min Amiga 1000
Runt 1988-1989 hörde jag musik spelas på en Amiga för första gången i mitt liv. Jag var fast direkt. Jag älskade soundet. Tidiga vintern/våren 1993 köpte jag min första Amiga, en Amiga 1000. Varför? För att göra musik på den. Ni kanske undrar varför jag köpte en dator som redan då, 1993, hade slutat tillverkas sedan 6 år tillbaka. Det fanns ju nyare modeller liksom. Jo, det är väldigt enkelt: Jag kunde ingenting om Amiga, mer än att man kunde göra musik på dem och spela spel på dem. Så jag trodde Amiga 1000 var en bra Amiga.  Newbie-misstag kan alla göra. Men misstag kallar jag det inte, för Amiga 1000 var en bra maskin ändå enligt mitt tycke, och den dög bra till det jag skulle använda den till.Det enda som påverkade min musik, så som jag såg det, var att det var mindre arbetsminne i den än andra Amigor.
Sommaren 1993 köpte jag en Amiga 600 och fortsatte musikskapandet på den. Fortfarande satt jag med disketter i runt 3 år, tills jag slutligen skaffade mig en hårddisk. En otroligt stor 40 MB hårddisk, eller var det t.o.m en 60 MB? Ja du läste rätt: MB, inte GB. Stort va?

Min Amiga 600 hängde med på mycket under några år. Jag hade med mig den lite varstans. 1997/1998 köpte jag mig ett par Amiga 1200. Den ene, som jag hade som musikdator i några år, hade ett 030/25Mhz acceleratorkort och 32MB RAM, samt en 3.2GB hårddisk. Det låter inte mycket för världen, speciellt inte idag, men något att tänka på är att jag behövde inte ens så lite i RAM och hårddisk för min musik. Jag använde ett trackerprogram (Protracker) för att göra musik på Amiga, och där hade man bara 4 kanaler samtidigt och ganska låg samplingskvalitet jämfört med idag, så filerna tog mycket mycket mindre plats. Ärligt talat, när jag började med protracker 1993, så ansågs musikprojekt på 600 KB och större vara väldigt stora. Mer normalt var 100-300KB. Många gjorde låtar som var mellan 3-10KB i storlek, så kallade chip-moduler. Idag är allt det en fjärt i havet, man hinner knappt sätta igång inspelningen innan man passerat de gränserna. Bokstavligen. På Protracker-tiden körde jag 8-bitars ljud med mellan runt 8KHz och kanske upp till runt 22KHz samplingsfrekvens tror jag det var, men oftast var det nog runt 8 KHz - 11KHz. Idag kör jag 16-bitars med 44.1KHz. Ljudkortet jag kör med stöder upp till 196KHz, fast det har jag ingen nytta av tycker jag.

Jag fyllde inte ens min 3.2GB hårdisk till hälften på den tiden när jag gjorde musik med Amiga.

Även om jag idag inte använder någon Amiga i mitt musikskapande längre (fast jag har lite planer på det) så ligger den datorn varmt om mitt hjärta. Jag har fortfarande kvar min Amiga 1000, och den fungerar fortfarande fint.

För dig som tycker om Amiga och vill träffa andra som också gör det så kan jag rekommendera siten och forumet safir, Svenska AmigaFöreningar I Riket, som finns på safir.amigaos.se. Jag finns där som MatsP.

20 kommentarer:

  1. Jag saknar min A500, A600 och A1200 ... Enda jobbiga med musiken var väl att man hade två höger och två vänsterkanaler. Hade faktiskt varit bättre med mono.

    SvaraRadera
  2. Varför plockade de bort AmigaBASIC i.o.m. WB1.3?

    SvaraRadera
  3. Jag saknar också min A600 och den ena 1200:an, som jag använde mycket. Ja det var jobbigt för mig med. Jag brukade lösa det genom att ställa stereon i mono-läge. Det hade varit bra om Commodore hade valt att köra 8 interna kanaler, med 4 i hårdvarugränssnittet utåt, i Paula-chipet istället, med uppsättningen så att man med kommando hade kunnat panorera ljuden om man ville lägga dem någon annanstans än i mitten av ljudbilden. Fast det hade kanske blivit för dyrt att tillverka på den tiden, jag vet inte.

    SvaraRadera
  4. Marcus: Jag vet faktiskt inte, det funderar jag också på. Ersattes den av ARexx, eller kom den senare? Har för dålig koll på vad som kom och gick i programmeringsdelarna.

    Det vet säkert någon på safir kom jag att tänka på nu.

    SvaraRadera
  5. Såg först nu att både Mopz o Marcus är ju du Mopz, trodde först Marcus var någon annan som kommenterade blogginlägget också :)

    SvaraRadera
  6. Hej pappa:D Vad gör ni? Jag ritar just nu och försöker att lägga ut bilden på min blogg men det går ej så bra.

    Hälsningar Katinka :D

    SvaraRadera
  7. Hej Katinka! Jag sitter och mixar i den stora studion, vi har spelat in färdigt alla låtarna till EP'n nu :) Så nu är det bara de sista bitarna kvar att fixa :)

    Kram pappa :)

    SvaraRadera
  8. Hej pappa! Vad gör du? Det var ett tag sen jag skrev en kommentar på din blogg:D Just nu har jag lite tråkigt och jag funderar fortfarande på vad jag ska rita:S Det finns så mycket att välja mellan men jag funderar på 2 saker: En kändis eller ett djur, vilket ska jag välja? Jag håller på att kolla igenom hur man ritar ansikten och jag tror jag kommer på det så snart jag ska börja testa:D
    Kram Katinka

    SvaraRadera
  9. Hej Katinka! Jag har mest städat idag. Vad glad jag blev när jag såg din kommentar :) Vad hittar du på idag? Hur gick det med tecknandet igår? Kom du på vad du ville rita? Du är grymt duktig, du kan nog lära dig att teckna allt möjligt :) En kändis kan vara kul att teckna. Samtidigt så vet jag ju att du gillar djur, och det kan vara kul att teckna också. Bara börja med något av dem, och känner du att det blev tråkigt att teckna det du började med, så gör en ny teckning med det andra istället. Det är jättebra att du kollar igenom hur man ritar ansikten, det kommer du ha mycket nytta av sen när du kommit på hur man gör.

    Kram pappa

    SvaraRadera
  10. Hej! Hittade din sida och jag ska säga att Amiga musik är riktigt bra! Hade en Amiga 500+ för jättemånga år sen! Spelade in nästan 10 band kopplat med en förstärkare till Amigan! De flesta av banden har jag kvar och lyssnar på de än idag som jag spelade in för 17 år sen

    SvaraRadera
  11. Kul Lennie! Jag gjorde likadant, spelade in musik på band. Var gött att ha att lyssna på t.ex när man reste iväg. Hemma körde jag musiken med amigan kopplad till förstärkare. Idag kör jag en A500:a inkopplad till mixerbordet i studion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mats! Jag får gå in på youtube och se om jag kan hitta din musik där. Intressant att du väljer en Kultdator att göra musik på som gjordes så underbar musik till för 20-25 år sen som tex Turrican, Super Cars 1-2, Twin World, Giana Sisters och Lotus 1-3! Jag tror jag får göra en back up på mina kassetter som jag spelade in på mitten av 90 talet de är så ovärderiga för mig. En sida som jag varmt rekommenderar är www.amigaremix.com där finns många sköna remixar på gamla intron demo och spel /Lennie

      Radera
    2. Ursäkta att ditt svar inte dök upp här förrän nu, loggade in nyss och såg att det hamnat i skräppostmappen av någon anledning.

      Amigan har en speciell plats i mitt hjärta, och jag kommer nog aldrig att släppa taget om de gamla amiga-maskinerna :)

      Jag har några få låtar ute på youtube (http://www.youtube.com/direizmusic) och på min ReverbNation-sida (http://www.reverbnation.com/matspaulsen) men jag har inte använt amigan i någon av dem. Jag fick den 500:an jag kör nu, av en kompis förra året och har inte kommit så långt att den använts i några färdiga produktioner ännu. En av mina gamla låtar jag gjorde på amiga på 90-talet spelas i http://www.youtube.com/watch?v=-S4fKDZW9oE

      Ja det tycker jag att du ska göra, kör back up på banden. Jag har förlorat några gamla band och de går ju aldrig att få tillbaka om man inte hittar låtarna och kan spela in dem igen. Tack för länken till amigaremix.

      Radera
  12. Hej Mats! Laddade du ned nåt från Amigaremix.com? Jag har hittat många gamla sköna demo från youtube bla Ian mic, Tristar och Red sector! Man drömmer sig tbx till Amiga tiden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Lennie! Nej det har jag inte gjort, det föll ur mitt minne av någon anledning. Jag ska ta och kolla in den siten. Ja det finns många trevliga demos att se på Youtube.

      Om du vill kunna köra lite demos, spel, workbench och annat men inte kan ha eller inte får tag i en fysisk Amiga så är ett tips att köra Amiga Forever (http://www.amigaforever.com). Om du vill träffa fler Amiga-intresserade som kör Amiga, C64, m.m så kolla gärna in forumet http://safir.amigaos.se. Jag finns där :) Det finns andra forum med, såsom t.ex AmiBay (http://www.amibay.com)

      För ett tag sedan så skaffade jag en kortläsare och en A590-hårdiskcontroller och kör numera ett CompactFlash-kort som hårddisk till min A500:a i studion. Funkar riktigt nice! :)

      Radera
  13. Ja varför inte? Jag sålde min Amiga 500 1996. Några år senare upptäckte jag Winuae emulatorn som har fungerat bra men det är ju inte samma känsla som att sitta vid en gammal hederlig! Jag går nog gärna med på den sidan som du tipsade om. Trodde faktiskt inte att någon hade nåt intresse för Amiga nuförtiden. Synd att Commodore gick i konkurs 1994 eller blev de uppköpta. Förr fanns även en bra tidning som hette Datormagazin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja emulatorer funkar ganska bra även om det inte ger samma känsla som att sitta vid en riktig. De är ett bra komplement om inte annat. Jag vet inte hur det ser ut idag i Amiga Forever, men när jag köpte en version 2008 så hade den med Winuae och E-UAE. Är inte säker på om WinFellow var med.

      Det händer en del inom Amiga-sfären. Bl.a finns ju AmigaOS 4 idag och även nytillverkade maskiner som man kan köra på. De är dock inte alls samma maskiner som de gamla classic-maskinerna, så vill man verkligen ha classic-känslan så är det bättre att köpa begagnade classic-maskiner.

      Datormagazin minns jag från den tiden, det var en trevlig tidning.

      Radera
  14. Hej Mats! Jag har fått tag i en DAT spelare som jag kopplat in till min stereo! Har spelat in en hel del Amiga musik på den! Herregud vilka fina inspelningar det blir och vilken kanal seperation det är! En del har jag spelat in då från sk mod filer som jag har kört genom Winamp och en del spel och demo har jag använt Winuae /Lennie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Lennie! Jag ber om ursäkt för mitt sena svar. Kul att du har fått tag i en DAT-bandspelare och spelat in på den! Det är rätt skönt att kunna ha sina favoritlåtar lättillgängliga.

      Winamp har jag spelat mod-filer i också en gång i tiden, det är smidigt att kunna göra det tycker jag. Modul-formaten saknas det nog i regel stöd för i andra musikspelare, och då är det bra att det finns stöd för mod-filer genom Winamp. Vet inte om det finns stöd i VLC kanske också? På Amiga kan man t.ex använda HippoPlayer, en modulspelare som klarar flera modulformat.

      Radera