fredag 3 december 2010

Skapande, ett sätt att må bättre

Teckning är, som ni kanske vet, ett sätt för mig att må bra på. Jag använder musik och teckning som en oas i livet, där jag får energi och mår bättre. Teckning och musik är bra redskap för mig att uttrycka känslor med. Nu är det dock så att tecknandet har legat ganska mycket i dvala de senaste 15 åren. Jag kom igång ordentligt med tecknandet igen först för någon vecka sedan. Nu teckar jag ofta igen. Detta nämnde jag aldrig i mitt tidigare blogginlägg Ibland räcker orden inte till, där jag skrev om hur jag får ur mig känslor med hjälp av musik och teckning. Men så är det. Jag tecknade mycket ända upp i tonåren, sedan avtog det. När jag var liten ritade jag också mycket, speciellt efter min pappas död det året jag skulle fylla 7.

Jag kan vara väldigt analyserande och försöka fundera ut i detalj varför saker och ting är som de är. T.ex exakt varför tecknar jag? Varför gör jag musik? Varför tänker jag si och så? Varför si, varför så, varför detta? Men det är nog till en nackdel tyvärr. Jag vill så gärna förstå mig själv och världen runtomkring mig, men för mycket analyserande tror jag inte är så bra egentligen. Man blir trött i huvudet.

Jag har ju skrivit om att musik och teckning är hjälpmedel för mig att uttrycka känslor med. Men det är inte bara det. En del av tiden (de senaste 2 åren har det varit mycket sån tid faktiskt) upplever jag inte medvetet att jag uttrycker känslor, jag bara skapar och av någon anledning så mår jag bra av det. Och om jag då uttrycker känslor vet jag inte, men jag tänker mig att det spelar nog ingen roll egentligen, för jag mår ju bättre i vilket fall som helst av att skapa via musik och teckning, oavsett om jag är medveten om att jag uttrycker känslor eller inte.

Men visst dyker frågorna upp: Exakt varför mår jag bättre när jag tecknar och skapar musik? Vad är det som gör att jag mår bättre? osv. Men för nu så ska jag inte fundera mer på det, känns att huvudet börjar bli lite trött av analyserandet. Så då är det bättre att försöka låta bli att analysera. Ibland önskar jag att jag inte var så vetgirig på hur allt fungerar.



Här är lite bilder om mitt tecknande.
Tyvärr är jag dålig på att skanna teckningar, så de blev gryniga och inte så naturliga som orginalen.


Det här använder jag idag.
Pennorna är 4H till 8B.
En 12 mm stompf.
Ett kärt litet verktyg för mig.
Har tänkt att skaffa fler storlekar.




Just nu har det blivit mycket
kurvor och spetsar.
Här har jag testat lite olika
sätt att använda stompfen
 på för att få till
skuggningar. 

2 kommentarer:

  1. Hejsan!!! Jag älskar dina bilder här som du har ritat!! Dom är bara bäst!!! Kanske det är därför jag ritar så bra för det kanske kommer från dig eller mamma eller båda 2:) vem vet egentligen? svar:Inte jag hahaha
    Jag längtar tills nästa gång vi ses


    ses snart:)

    SvaraRadera
  2. Hejsan Katinka! Tack så mycket! :) Jo jag tror det är precis så, det går i generna :) Du är grymt duktig på att rita tycker jag.

    Jag längtar också tills vi ses nästa gång. Kram.

    SvaraRadera