onsdag 3 november 2010

Ibland räcker orden inte till

Ibland räcker orden inte till för att beskriva vad man känner. För mig är det så nästan alltid. Orden räcker i princip aldrig till. De blir så platta för mig och jag upplever att de inte beskriver mina känslor alls bra.

Men jag vill ju få ut dem ur mig på något sätt, så att de inte enbart finns där inne i mig. Får jag ut dem, så är det lättare att komma vidare med dem. Visst finns de kvar inombords även om jag får ut dem utanför mig, men då är de inte längre inlåsta inom mig.

Så vad gör jag då, för att beskriva mina känslor i livet?

Jo, jag beskriver dem med musik och teckning. När jag gör en låt eller ett litet musikstycke, eller tecknar en teckning, så är musiken och teckningen det jag känner. Känslorna finns i dom och visar mig - utifrån - vad jag känner inombords. Jag vet ju vad jag känner inombords, men eftersom jag har så svårt att beskriva mina känslor i ord, så beskriver jag dom i musik och teckning istället. Det är viktigt för mig, för får jag inte ur mig känslor, så mår jag till slut dåligt. Men får jag bara ur mig dom, så har jag lättare för att gå vidare. Det är samma sak som att andra människor pratar ut sina känslor och mår bättre. Den enda skillnaden är att jag tecknar och musicerar ut mina känslor istället. För teckningen och musiken hjälper mig att beskriva mina känslor.

Släpp ut det du bär på i ditt inre
för att lättare kunna bearbeta det.
Men gör det på ett sätt som inte skadar någon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar