onsdag 3 november 2010

Bra bok: "Basic Mixing Techniques" av Paul White

Jag håller på att läsa in mig mer på mixning, eftersom det börjar närma sig slutmixning av en del av våra låtar i Dema. Mixning är ju inte bara någonting man gör efter att all inspelning av sång, instrument och trummor är gjort (vad jag kallar för slutmixning), utan det finns en del saker att tänka på innan slutmixningen, under tiden man spelar in, som t.ex hur inspelningen av sång och instrument ska genomföras för att få bästa resultat att kunna mixa senare, osv.

Det finns en del tekniker man kan använda, både under inspelning och vid slutmixning, för att få till ett bra ljud i sina låtar.

En bok jag läser om just mixning är Basic Mixing Techniques av Paul White (ISBN 1-86074-283-1). Jag köpte den på Musikcentralen i Växjö (som sen ett tag tillbaka ingår i Ordermusic). Kolla gärna där t.ex om du vill köpa ett exemplar.

Jag tycker att Paul beskriver tips och tricks bra och han förklarar även olika hjälpmedel, såsom effekter och processorer, bra. En enkel bok att läsa, det är ganska enkelt att förstå vad han menar och det gör denna bok till en bra bok att börja med. Boken har några år på nacken och tar upp mycket gällande inspelning på annan utrustning än datorer, men jag som kör med dator har inte några stora problem att föra över det som är viktigt till hur jag kan göra med datorn för att få samma resultat som han beskriver i boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar