lördag 30 oktober 2010

Mitt musikskapande innan studiotiden

Jag har alltid varit intresserad av ljud. Att skapa ljud, kombinera ljud och lyssna på ljud. Musik blev tidigt naturligt för mig. Likaså att spela instrument. Innan jag började använda datorn som hjälpmedel i musikskapandet, så spelade jag blockflöjt, melodica och fiol.

Sitter med syrrans dubbeldäckare
för mitt musikskapande.
Runt 1990-91.
Under undre tonåren, när jag fortfarande spelade fiol, så kom jag på idén att man kunde ju ta en dubbeldäckad kassettbandspelare och skapa låtar genom att ta snuttar ur andra låtar och spela in dem direkt efter varandra så att de bildade en ny låt. Det höll jag på mycket med ett tag och spelade in flera kassettband på det sättet. Inget av dem finns kvar idag. Någonstans under den tiden skaffade jag mig också en keyboard som jag började spela på. Viken tillverkare det var minns jag tyvärr inte, keyboarden pensionerades för några år sedan, då den nästan helt hade gått sönder till slut av ålder och användande.

Min Amiga 600 och 14-tums TV
som monitor. Bilden är från
1995.
Den Amiga 1200:a jag
använde mest. Satt i en Infinitiv
towerlåda istället för
i originalskalet.
Bilden är från 1997-98.
När jag skaffade Amiga 1993 så gick jag över i princip helt till att göra musik på den datortypen. Totalt hade jag 5 Amigor under åren, men en av dem användes aldrig. Med Amigan skapade jag musik med mellan 1993 och 2001. Jag försökte ett tag till efter det också, men olika saker i livet gjorde att det aldrig blev någon mer färdig låt efter 2001 på Amiga. Det blev inte så många färdiga låtar ändå under de åren, lite över ett 30-tal. Mest produktiv var jag 1993-94 och 1997-98, om man ser till antalet färdiga låtar. Det blev en hel del som aldrig blev färdigt också. jag vet inte exakt, men runt ett 100-tal ofärdiga låtar blev det kvar innan jag slutade göra musik på Amiga.


Skäggig Mats vid sin Amiga.

5 kommentarer:

  1. Bilden med dig I gul tröja, den fick jag av dig när vi brevväxlade kommer jag ihåg.
    Och jag blev såååå förälskad I den!

    SvaraRadera
  2. Tack Marina :) Ja det var tider det. Jag minns vårat brevväxlande med värme i hjärtat.

    SvaraRadera
  3. Det där känner man igen, gjorde drösvis med musik på Amigan en period men knappt alls längre sedan jag skaffade riktiga synthar.

    SvaraRadera
  4. Ja det blev en hel del egentligen. I mitt fall mest ofärdiga låtar :) Sen jag började med synthar så har musikskapandet kommit igång igen dock, och det känns skönt.

    SvaraRadera
  5. Hej Mats!

    Vilka minnesbilder du ger mig. Jag gillar din sida och jag hoppa att du tillåter att jag läser lite i den.

    SvaraRadera