lördag 30 oktober 2010

Vad säger ett rum om tonåringen som bor där?

"Jag försöker ta mig loss och hitta mig själv!"
Tonåringen

"Döm inte hunden efter håren"
Gammalt ordspråk


Minns du hur det var när du var tonåring? Hur såg ditt liv ut då? Hur såg ditt rum ut? Vad lyssnade du på för musik?

Ens rum säger mycket om en själv har jag hört. Fast det håller jag inte med om. Mitt gamla tonårsrum säger inte så jättemycket om mitt tonårs-jag. Om mig, alltså. Vem jag var som tonåring. Hur jag mådde. Vad jag var kapabel till och inte. Man kan i filmer och serier se hur kriminaltekniker drar slutsatser om någon kring hur personens rum ser ut. Men är det verkligen en bra metod? Låt oss se på mitt gamla tonårsrum t.ex. Bilderna är från 1991/1992, när jag var 15-16 år.

Om ni klickar på bilden här bredvid så kan ni se att jag hade 4 bilar hängande på väggarna. Jag gillade bilar, men bilar som såg fräna ut. Jag kunde inte meka med dem överhuvudtaget. Vad var det som tilltalade mig? Designen.
Vidare kan ni se en poster på Whitesnake och Michael Jacksson. Hur går det ihop? Enkelt: jag lyssnade inte på någon av dem, jag tyckte bara om planscherna.
Sen kan ni också se en poster med Terminator på. Här faller det bra in, för jag gillar Terminator 2-filmen. Jag älskar sci-fi filmer med specialeffekter i, och Arnold är som gjuten för rollen som den gamla terminatorn.
Notera också ölen och snusdosorna i fönstret. Jag varken drack eller snusade på den tiden. Det var bara kul att ha dem i fönstret.

Vad mer kan man se då? En stereo och en keyboard. Japp, jag gillade musik, både att spela i stereon (högt!) och att spela själv. Det här var innan jag skaffade min första Amiga. Keyboarstället är en hög med gamla tidningar. Jag jobbade som tidningssäljare på den tiden, och istället för att slänga de tidningar som inte sålts, så la jag dem på hög istället och använde dem som keyboardställ.
Den där stereon (bara den silvriga delen) följde med länge. Jag slängde den faktiskt inte förrän i våras. Den var ungefär lika gammal som jag, och fungerade jättebra nästan hela tiden.
Vad lyssnade jag på då? Mest på gruppen Technotronic, och diverse andra house/techno/eurotechno låtar. Vidare kan man se 3 filmafischer. Jag gillade film. Sen kan man se en teckning också. Just den blev inte vidare bra. Men faktum var det att jag tecknade mycket på den tiden. Det har jag börjat med igen idag.

Så vad säger mitt gamla tonårsrum om mig som tonåring egentligen? Inte mycket. Det enda som det egentligen säger är:

  • Jag gillade musik och musikskapande
  • Jag gillade frän bildesign
  • Jag gillade att ha uppe saker som jag tyckte om (t.ex pga form, färg, etc), oavsett vad det var.
  • Jag gillade att teckna


Men vad säger det om mig som tonåring? Vad hade en kriminaltekniker dragit för slutsatser? Hade han prickat mer fel än rätt? Högst troligen, skulle jag tippa på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar