söndag 31 oktober 2010

Vad kan man använda MIDI till?

Baksidan av en KORG MicroX
synthesizer. De två runda kontakterna är
MIDI In och MIDI Out.
Ni som någon gång har använt en synthesizer har kanske sett att det brukar finnas två runda kontakter, vanligtvis på baksidan, som brukar heta MIDI In och MIDI Out. Har ni någonsin undrat vad det är för något?

Jo, det kan jag berätta lite om.

MIDI står för Musical Instrument Digital Interface och är ett digitalt system för att låta elektroniska instrument, samt datorer, ge varandra instruktioner om vad som ska göras.

Ungefär som "Du där, gör det här!" kan man säga.

Jag vet inte om någon använder detta system utanför musikvärlden, men tanken är att elektroniska musikinstrument och datorer ska kunna berätta för varandra vad de vill att "den andre" ska göra, på ett standardiserat sätt, som alla kan använda. På så sätt blir det ingen förvirring mellan musikenheterna (synthesizers, datorer, trummaskiner, etc). De pratar helt enkelt samma språk med MIDI.

Det brukar som sagt finnas kontakter för MIDI In/Out på synthesizers (kanske inte på de enklare), och idag kan MIDI-signalerna även skickas via USB, så det brukar även finnas en USB-kontakt också. På bilden ovanför så ser ni precis det. Jag kör MIDI via USB (sladden till vänster) på den synthesizern.

Ett enkelt exempel på hur man kan använda MIDI är om man kopplar ihop två synthesizers, som båda har förmågorna att styra en annan MIDI-enhet samt att styras av en MIDI-enhet. Då väljer vi att den ene skall styra den andre. Vad kan vi då göra? Jo, t.ex så kan vi spela den andre synthesizerns ljud med den första, dvs om vi spelar på den förstas klaviatur, så spelar den andre upp det du spelar direkt, med det ljud du valt på den andre och inte den första. Som om du hade spelat på andre istället. Användningsområdet för MIDI är mycket större än så, ville bara ge ett enkelt exempel.

Något som jag brukar använda MIDI till är att styra både mjukvarusyntesizers och hårdvarusynthesizers från ett program på datorn som är gjort för att skapa musik. Synthesizers finns som både program i datorn och som hårdvara, sådana man kan ta på. Jag kör både och.
MIDI-klaviaturen jag styr
alla andra synthesizers med i
D&M Entertainments mindre studio.
Musikskaparprogrammet hjälper mig att styra alla synthesizers, så att jag kan använda en enda klaviatur till allihop, istället för att ha en enskild klaviatur per synthesizer. Det är mycket smidigt. Jag använder ett sk MIDI-klaviatur. Den ser ut ungefär som en synthesizer, men har inga egna ljud, det behövs inte i och med att jag hela tiden använder den för att styra andra synthesizers.
När jag spelar in musik från en synthesizer i musikskaparprogrammet så spelar egentligen programmet in alla MIDI-signaler som MIDI-keyboarden skickar ut och sparar dem, samtidigt som programmet skickar vidare signalerna till den synthesizer som jag valt att styra när jag spelar in. Synthesizern får in signalerna och gör vad den ska med dem, t.ex spelar upp ljud utefter de toner jag spelar, ställer in hur snabb arpeggiatorn ska vara, hur lågt eller högt eventuella filter ska skära, osv. Det finns ganska mycket man kan styra med MIDI.

Om du vill läsa mer om MIDI, så kan du t.ex läsa An introduction to MIDI från MIDI Manufacturers Association.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar