söndag 14 november 2010

Känslor, varför har vi dom?

Känslor är svårt att definiera tycker jag. Vad dom är för någonting. Alla vet vi ju hur känslor känns, för vi är byggda med dom inuti oss, oavsett om vi gillar dom eller inte.

Men vad är känslorna till för, egentligen? Varför har vi dom?

Jag tror att det är så här: Våra känslor är till för att hjälpa oss att göra saker med hjärtat, med vår närvaro i det vi gör. Ett exempel är att när du är glad och skrattar, så hjälper glädjekänslorna dig att skratta med liv i skrattet. Om du inte är glad och försöker skratta, så är det svårare att ge liv i skrattet. Glädjekänslorna hjälper dig också att skratta längre utan att bli trött.

Jag tror alltså att känslor stöder oss väldigt mycket och ger kraft till det vi gör.

Men samtidigt så känner nog många igen det här med att känslor kan vara jobbiga och det känns som att vissa känslor drar energi ur en. Som sorg till exempel. Varför är det så? Finns det två typer av känslor, eller är det så att vi dräneras på energi bara om vi hanterar känslorna på något tokigt sätt? Eller beror det på något annat? Jag vet inte själv. Det är något som jag gärna skulle vilja veta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar