söndag 14 november 2010

Hur förlåter man sig själv?

Det borde skrivas en bok om det här ämnet, och det har säkert gjorts också. Men för mig kvarstår frågan: Hur förlåter man sig själv?


Jag har, precis som många andra, gjort en del saker under mitt liv som jag sorgset ångrar. Nu pratar jag inte om små saker, som att köpa fel TV eller något sådant, utan om betydligt svårare saker. Jag är en väldigt snäll människa har jag hört, men det har funnits tillfällen då jag gjort saker som är väldigt fel, och jag ångrar det med stor sorg och smärta. Jag har bett om förlåtelse från dem som berörs, men hur förlåter jag mig själv och går vidare?

Jag har flera gånger hört människor säga att jag måste lämna det gamla bakom mig och gå vidare, det tjänar ingenting till att gå ner sig i det som varit. Man kan inte göra det ogjort, det enda man kan göra är att inte göra om det och istället göra bra i fortsättningen. Men det är lättare sagt än gjort. Känslorna finns fortfarande kvar inombords, lika starka som innan. Bedrövelsen, sorgen och smärtan. De driver på minnena från saker jag gjort fel, och jag känner mig som en väldigt misslyckad människa, som har förstört för andra människor och orsakat dem smärta i sina liv. Det hade varit bättre om jag inte hade funnits, för då hade inte felaktigheterna skett och dessa människor hade inte behövt gå igenom det de gått igenom pga mig. Mitt i det här så hör jag att man bör förlåta sig själv. Jag önskar verkligen jag kunde göra det. Men jag vet inte hur man gör. Hur gör man?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar