tisdag 19 oktober 2010

Byta akvarium

I lördags morse så vaknade jag av ljudet av rinnande vatten. Tittade runt och blev panikslagen när jag såg att det var akvariet som hade börjat läcka. Massor av frågor snurrade i mitt huvud men efter ett telefonsamtal till frugan så fick jag fram hinkar och handdukar och lyckades rädda allt som gick att räddas. Att få upp de stackars firrarna ur akvariet var inte det lättaste. De var inte direkt glada över att bli upplockade med håven utan trodde väl det var världens undergång för dem. Stackarna. Alldeles panikslagna var dom när jag försökte håva upp dom.

Det visade sig att bottenplattan spruckit rakt över mittbalken. Tur i oturen var det, för hade sprickan kommit tvärsöver istället hade vi inte kunnat laga akvariet tillfälligt. Och egentligen var det också tur i oturen att det hände när jag var i rummet, tänkt om det hänt när jag o lillan var ute på promenad eller nåt. Jag lyckades rädda listerna o väggen från vattenskador också, och det är skönt.

Som skönt är så går detta på garantin för akvariet. Vi har skött akvariet som vi ska, så det var inga hinder ivägen.

Nu på morgonen så tömmer vi akvariet igen och ska åka in och byta ut det. Fiskarna lever just nu i en hink igen, tillsammans med doppvärmaren och luftpumpen.

4 av dem överlevde inte natten mellan lördag och söndag tyvärr. Kändes lite ledsamt. Vi kunde inte släppa i dem förrän på måndagen igen, för silikonkittet som vi lagade akvariet med tillfälligt behövde tid på sig att härda. 3 tetror och 1 guppy dog. Antagligen av stress, stackarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar