fredag 29 oktober 2010

Fiskdöd och nytillkommet

Sedan akvariet gick sönder och vi fick det bytt, så har en efter en av fiskarna dött i det nya akvariet, och det har gjort mig ledsen. Jag tycker ju om fiskarna. Jag började fundera på om det var så att någon fisksjukdom hade lyckats komma in i akvariet, eftersom det dog en här o var, med lite mellanrum. Jag vet ju om att fiskar är stresskänsliga och att det antagligen var därför några av dem dog när akvariet hade spruckit och de fick bo i en hink i 2 omgångar. Men sen när de fortsatte dö började jag tänka att det kanske finns någon fisksjukdom i akvariet. Av de första fiskarna jag köpte finns bara 5 neontetror och 2 platys kvar. Alla de första guppysarna har dött. Men de guppys som föddes i akvariet lever för fullt, och det är skönt. Den platy som föddes tidigare dog häromdagen tyvärr.

Men i morse upptäckte jag en rolig sak. Det hade fötts några yngel under natten! Vi är inte säkra på om det är platys eller guppys, för denna kull består av supersmå yngel, mycket mindre än de första som föddes i akvariet, så det är svårt att se vilken art det är tycker jag. Men överlever de så lär vi se vilken art det är om ett tag.

Och varför de föddes så små funderar jag på. Jag vet att guppys föder större men färre ungar per kull om det finns få eller inga predatorer i omgivningen, och finns det fler predatorer så föder de många men små. Jag antar att detta även kan gälla platys. Men vad jag vet så har vi ingen fisk som skulle räknas som predator för guppys och platys (förutom de själva förstås, de äter ju sina yngel ibland). Om inte den hyfsat nyinköpta malen räknas som det och har fått dom att föda små yngel. Är det någon av er som vet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar