tisdag 30 november 2010

Att acceptera eller inte acceptera, det är frågan

Ibland stöter vi på människor i livet som vi bara inte klarar av att acceptera. Men hur bör man göra då?

En del väljer att stöta bort och hata dem, t.o.m sky dem som pesten. Andra väljer att acceptera dem som människor, men inte umgås med dem. En del bara stöter bort dem och raderar dem ur sitt liv. Det finns många sätt att handskas med detta på.

Det hela handlar om acceptans. Men vad borde man acceptera då? Jag ser det så här: Jag borde acceptera människor för att de är. Men jag borde inte acceptera allt de gör. Acceptera människan i sig, men acceptera inte de handlingar du inte tycker om. Upplever du att det är så illa att du inte klarar av att vara med dem pga saker de gör, så önska dem stilla lycka till i livet och gå vidare utan dem i ditt liv. Men om det finns möjlighet, och du känner att du orkar, så ge dom gärna en extra chans först genom att tala om för dom hur du ser på deras handlingar. Kanske slutar de med dessa då och ni kan gå vidare tillsammans igen i livet.

2 kommentarer:

  1. Kanske acceptera, förlåta och gå vidare ändå är bäst. Eller kungens uttalande:
    "Vi vänder blad". Kan det funka? Klart man inte kan acceptera saker man inte gillar. Ibland tror jag att det är bättre att för sig själv bli förbannad, stå för den man är och sen....vända blad. Det är dock ibland så att man bara måste vara kvar i något ett tag innan man blickar framåt. Eller?
    Hoppas det går vägen...Kristina

    SvaraRadera
  2. Ja precis, det håller jag med om. Acceptera, förlåta och gå vidare. Att förlåta är viktigt för att kunna släppa och gå vidare, annars sitter man fast i det gamla som hänt. Kanske är det inte så för alla, jag vet inte, men jag har märkt att det är så för mig. Jag vet inte om man måste vara kvar i något ett tag för att sedan vända blad, men jag känner igen det hos mig själv. Jag har svårt när det gäller att lyckas släppa svåra känslor, så ofta blir jag kvar ett tag innan jag lyckas gå vidare.

    Tack Kristina.

    SvaraRadera