fredag 26 november 2010

Hur kan vi använda musiken för att göra världen bättre?

Jag blev inspirerad av ett par bloggar om musik, och jag funderar på hur man skulle kunna använda musik för att göra världen bättre. Jag anser att musik har en otrolig kraft på oss människor då vi påverkas så mycket av den. Jag använder den för att beskriva, eller så att säga måla, känslor och tankar. Musik kan användas till så mycket, och den har en förunderlig dragningskraft på människor. Vi gråter, skrattar, blir bittra, ledsna och glada av musik. Musik är också som ett språk som alla människor kan förstå, oavsett vad vi pratar för språk annars. Känslor sprids fort genom musik. Barn lär sig tidigt att leka med ljud och dansa t.ex. Det finns helt enkelt inom oss.

Musik förenar människor och ger oss utrymme att känna och uttrycka våra känslor och vårt egna jag. Det största tråkiga med världen är nog att den är ganska dömande. Det finns en massa kollektiva tankar i samhället om hur saker och ting ska vara. Vissa tankar är bra, som t.ex att man inte ska döda eller stjäla. Det skadar ju människor. Men andra tankar, som t.ex att man hatar människor för att de är annorlunda än en själv (rasism, etc) har ingen vettig bas egentligen enligt mig. Så länge människor inte skadar någon, varför ska vi hitta grunder för att trycka bort dom för då?

Så hur skulle vi kunna använda musik för att göra världen bättre? Har ni några idéer eller förslag? Jag är nyfiken, för jag tror att musik är en del av vår innersta varelse och att vi kan använda den till väldigt mycket.

4 kommentarer:

  1. En massproducerad slagdänga kan texten nå ut ex.vis Buz Lurhman's Use Suncream sv: Använd Solkräm.

    Anars e olika former av live utan scen vanligaste sättet.

    Se gärna Vita röda el blå filmen av Roman Polanski
    en av dom är mkt gripande om en tonsättare //W101

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen Walder. Ja live-spelningar är ett bra sätt. Jag funderar på om man på något sätt kan få med människor ännu närmare i musiken.

    SvaraRadera
  3. Jag tror definitivt att musik påverkar oss och våra sinnesstämningar väldigt mycket.

    Mina ideér om att kunna använda musik för att göra världen bättre är att skapa och dela med sig av god och stämningsfull och kärleksfulla texter med budskap som man kan dela med andra...

    Jag själv har fått många budskap av musik och delat med mig till andra och för mig har det varit ett sätt att bearbeta saker och få kontakt med mitt inre (det har funnits en låt för varje känsla inom mig när jag har letat efter det)

    Ibland har jag delat med mig olika låtar till mina vänner för att muntra upp dem eller visa att jag finns där och ser dem....eller för att jag velat säga något men tyckt att ord varit för fattiga -Musik är ett vackert sätt att uttrycka sig på...

    Ibland säger musik mer än många tusen ord tycker jag. =)))

    Till exempel på stökiga fester blir det genast lugnare om man plockar fram gitarren och sjunger...Musik förändrar.

    Musik kan också hjälpa till att bearbeta och lindra sorger (på begravningar), skapa glädje och harmoni runt omkring....(rätt musik)och helt enkelt göra så man mår bättre på många sätt...

    Musik kan göra att man slappnar av och hjälpa till att ge sinnesro och så man lättare kan stressa av från alla måsten...(när man mediterar eller tränar, eller gör avslappning, lyssna på cd-skiva)

    Musik kan man dansa till! Det gör människor glada att dansa!(live-spelingar)

    Tror att det hjälper människor komma närmare sina hjärtan när de lyssnar på musik som de tycker om!

    Varför inte spela på gator och torg eller för våra pensionärer på ålderdomshemmen? Det skulle nog vara uppskattat ! =)))

    Sjunga karaoke är också något som människor kan tycka är kul, för då sjunger man för det är roligt och inte bara för man eventuellt kan! =)

    Oj nu har jag skrivit jättemycket ...hihihihi =)

    /Linda

    SvaraRadera
  4. Tack Linda! Du har helt rätt tycker jag. Underbara insikter! Dem ska jag ta till mig. Musiken är så väldigt viktig för vårt känsloliv och vårt välmående. Och jag tror definitivt att det hjälper människor att komma närmare sina hjärtan när de lyssnar på musik de tycker om.

    Hihi, det går aldrig att skriva för mycket, bara ös på :)

    SvaraRadera