fredag 5 november 2010

Minnen: Mina första låtar på Amigan

En vän till mig hade skaffat sig en Amiga 500. Jag tror det var 1990-91 eller 1991-92. Vi började testa oss fram med musikprogrammet Protracker. Tillsammans gjorde vi några musikstycken, inget avancerat, men kul hade vi. Det var spännande att leka med ljuden och få till melodier. Under tiden vi gjorde de första låtarna så visste i inte ens hur man sparade musiken, i vårt fall på diskett då han inte hade hårddisk, så vi spelade in låtarna på kassettband när de var färdiga och sen stängde vi av datorn. Tyvärr har jag inte det bandet kvar idag. Det hade varit roligt att lyssna på igen.

När jag skaffade min Amiga 1000 år 1993, så började jag ganska så genast skapa musik på den. De flesta av de låtarna jag gjorde på min Amiga 1000 har jag kvar, några ofärdiga försvann tyvärr. Jag hade dom först på disketter och sedan, när jag skaffade hårddisk till min Amiga 600 runt 1996, förde jag över dem på hårddisk också. De har hängt med till varje Amiga jag haft som musikdator. Vissa av dem blev aldrig färdiga, och några blev det. När jag lyssnar på dem idag så har jag det både roligt, intressant och lite känslosamt ibland. Ljudkvaliten är ju ganska dålig jämfört med vad man kan åstadkomma idag, men det är inte det som är det viktigaste för mig.

Jag minns tidiga sommaren 1993 då min vän flyttade. Jag var inte så glad då, för vi skulle inte kunna ses så ofta mer. När han skulle åka med sin mamma kom han över till mig och tog farväl. Direkt efteråt satte jag mig framför min Amiga 1000, som jag hade i mammas vardagsrum då, och började hålla på med musik. Jag kände mig lite nere inombords och musiken hjälpte mig att hålla mig uppe den dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar