torsdag 23 december 2010

Alla dessa måsten! Jamen du måste inte, du kan istället!

Nu i juletider så är det lätt att julstressen trillar över en som ett flak tegel. Julstressen är nog den värsta stressen som finns av våra helgdags-stressar. Det är så mycket som ska göras.

Det fick mig att tänka på hur många "måsten" jag upplever varje dag. Jag måste göra det och det och det, annars räcker inte det jag gör och jag är ingen bra make, förälder, arbetare eller vän. Men samtidigt så behöver man ju som människa göra det man tycker om också, för att må bra, som jag skrivit om i ett tidigare inlägg. Risken är att även det blir ett "måste". "Jag måste ju må bra liksom, hur ska jag annars orka?" Eller så hamnar man i det dåliga samvetets ekorrhjul. Dvs man har inte energi eller vilja nog att klara av sina "måsten", så man sätter sig efter ett tag och gör det man tycker om, men kan inte samla energi ordentligt av detta för man får dåligt samvete över att man inte gör vad man "borde" göra, och så håller det på så. Någon mer än jag som känner igen sig?

Jag tror att det vi behöver göra är att söka inre frid och göra om "måsten" till "kan". Jag "måste" ingenting, men jag "kan" göra det. Vänd på det. "Måste" blir lätt ett negativt ord eftersom det ställer ett ofrånkomligt krav som ska mötas, och vi människor känner lätt uppror inombords emot krav, men "kan" är lättare att känna sig positiv till för det ger oss en bild av att vi har en förmåga att göra det och klara av det, och att vi väljer själva. Jag måste inte, utan jag kan!

Och glöm inte, det är ok att göra saker du mår bra av, du behöver inte ha dåligt samvete. Om inte stunden ropar på ett ögonblickligt ingripande (någon skadar sig, lillan gungar lian i gardinen, etc) och du känner att du behöver en paus, så ordna så att du kan ta en paus och samla energi. Ibland kan man inte ta paus precis när man vill, men om du lägger upp livet så att du får tillräckligt med energi av pauserna, så är det lättare att skjuta på en paus om stunden behöver det och ta igen detta senare utan att dimpa i backen. Det är bättre att samla energi mindre och oftare, än sällan och mycket tycker jag. Fast detta är nog en smakfråga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar