måndag 3 januari 2011

Ska inte tekniken göra det lättare för oss?

Grunden för alla verktyg vi har i verktygslådan i garaget är att göra det lätt för oss att utföra saker. I alla fall borden den vara det. Ta t.ex hammaren. Enkel att slå i spik med. Försök utan, så ser du hur problematiskt det kan bli :)

Det är ju så verktyg har utvecklats. Vi har försökt lösa ett problem vi har med att genomföra något, kommit på ett verktyg för det och vips, så kan vi göra det vi tänkt. Och när verktygen utvecklas är ju i alla fall min första tanke: Att göra det vi tänkt ännu lättare! Se på vissa apor t.ex, som för att komma åt insekter i hålor tar pinnar och sticker ner för att få ut dem. Mycket lättare än med händerna. Problemet löst liksom.

När människan sen gör verktyg i IT-världen, så skulle man kunna tro att de följer samma grundprincip: Att göra det lätt för oss att genomföra saker. Men nej då.....

Hur många IT-system av olika slag finns det därute som gör det enkelt för oss i arbetet att genomföra våra arbetsuppgifter? Jag har sett och arbetat i vissa system som INTE gör det lätt för användaren.

Det finns t.o.m en bok om detta. Boken heter Jävla skitsystem! och är skriven av Jonas Söderström. Jag har inte läst den själv ännu, men jag tippar på att man kommer att känna igen sig när man läser den om man suttit med olika IT-system under åren.

Varför verkar det vara så svårt att göra verktyg i IT-världen som gör det enklare för oss att göra våra arbetsuppgifter?

Ibland undrar jag, speciellt när det gäller stora system för utvecklare, varför vissa tillverkare har gjort det så krångligt även för de som inte kör de komplicerade uppsättningarna. För kostnadens skull? Eller varför?

Om jag ska säga vad jag själv tycker idag, så föredrar jag Apples produkter och program. Efter ett antal år med Windows hemma och i jobbet, så bytte jag till en iMac och IPhone hemma. Rena och snygga användargränssnitt och enkelt att göra saker i programmen. Vissa av programmen går det inte att göra allt man vill i, men det du kan göra är enkelt att göra! Jag säger inte att Apples produkter är buggfria och världsfrälsande, men av allt jag testat, så tycker jag att de av deras produkter jag testat har fungerat bäst och gjort det enkelt för mig att göra saker som jag vill göra.

Och det är väl det som verktyg ska vara till för?

1 kommentar:

  1. Om du skaffar boken och läser den så får du gärna kommentera den och ge synpunkter efteråt.

    :-)

    Vänliga hälsningar,

    Jonas Söderström

    SvaraRadera