söndag 2 januari 2011

Att känna sig värdelös

Att känna sig värdelös är en tung känsla. Man upplever att man inte har ett värde, att man är i vägen, att människor tycker att man är jobbig, att de "står ut" med en, att de hellre skulle välja någon annan att umgås med, att man inte räcker till eller bara gör misstag hela tiden.

Jag får fortfarande den känslan till och från, och jag tror att andra också får den känslan till och från. Den känslan är egentligen inte baserad på verkligheten, för alla har vi ett värde, oavsett vad andra skulle kunna tycka. För egentligen, vad spelar det för roll vad andra tycker om ditt värde? Det är deras åsikter, men det definierar inte vad du är värd och vad du kan göra i ditt liv. Och när det gäller misstag, så gör vi alla människor misstag. Ingen är felfri. Det som det handlar om är att kunna ha överseende med andras, och dina egna, misstag. Just det, du behöver ha överseende med dina egna misstag också. Jag predikar även till mig själv just nu. Livet handlar mycket om att älska och förlåta.

Sen är det också så att även om du känner dig värdelös, så betyder det inte att andra faktiskt tycker att du är det. En vän sa till mig att jag behöver vara snäll mot mig själv. Jag hade fått börja inse för ett tag sedan att jag inte alls hade samma krav på andra människor som på mig själv. Mot mig själv var jag hård, men mot andra var jag kärleksfull och överseende. Varför såg jag så stor skillnad på mig själv jämfört med andra? Jag vet inte riktigt alla orsaker, och jag lär nog aldrig få veta heller, men jag förstår idag att det är inte viktigt att veta allt, det viktiga är att ändra tankesätt när man har ett nedbrytande tankesätt.

Om så ingen annan i hela världen skulle tycka att jag är värdefull, så är jag fortfarande det, för mitt eget värde definieras inte av vad andra tycker. Åsikter är åsikter, och alla har vi åsikter om varandra. Men åsikter är inte definierande. Exempel: För ett antal hundra år sedan var en åsikt att jorden är platt, och alla trodde på det. Idag är åsikten att jorden är rund istället. Men vad har jorden varit hela tiden då? Var den platt tills alla bytte åsikt och så sen blev rund? Nej jorden är som den är, oavsett vad folk tror och tycker. Den förändras inte, den definieras inte av människors åsikter. Vi kan alltså inte förändra sanningen, men sanningen kan förändra oss.

Men vad är sanningen då? Ja den återstår för oss att upptäcka. Ditt värde baseras inte på vad du eller andra tycker och tänker om dig, det baseras på vad du är. En unik människa. Som en vän gav till mig häromdagen: Ingen kan fylla din plats här på jorden. Den platsen är till för dig.


6 kommentarer:

  1. Fint och tänkvärt =) Tack för du delar med dig!

    /Linda

    SvaraRadera
  2. det behövdes att läsas idag!

    SvaraRadera
  3. Är det Din första dotter som är med på bilden. Jag blir varm av att se den och komma ihåg vad du hon kunde göra tillsammans. Tack för alla goda minnen.

    SvaraRadera
  4. Ja det är det. De varma minnena är många. Fina minnen.

    SvaraRadera