lördag 20 november 2010

Kass 3G-täckning!

Vislanda verkar vara ett ställe som gudarna glömde. Iallafall gudarna för mobilt bredband. Både jag och min kompis har problem med täckningen. Jag kör med tethering och han kör mobilt bredband. Om 3G-täckningen är så ojämn i landet, hur tusan kommer det inte att bli med 4G-nätet? Högre datahastighet kräver ju högre sändningsfrekvenser, som i sin tur kräver kortare avstånd mellan antenn och mobil/modem. Kan se scenariot framför mig: Om 20 år har vi en antenn i varje lyktstolpe om de inte hittar på någon ny teknik.

Denna helgen har täckningen för 3G-nätet varit riktigt dålig för mig. Mobilen har växlat mellan 3G-nätet och EDGE-nätet ett flertal gånger. Påminner bitvis om när man hade modem och uppringd uppkoppling för länge sen typ. Saknas bara det gamla välkända modembruset så hade man fått en rejäl flashback.

Tjoho för teknikens framgång! Men glöm inte småställena kära mobilgudar, det bor folk där också.

2 kommentarer:

  1. Jag har skitkass täckning inne i lägenheten här i Göteborg (Tre som operatör), och då bor vi ändå väldigt centralt (vid Ullevi). Så täckningen suger nog även i storstäder av och till.

    / Sharakmir

    SvaraRadera
  2. Ajdå, inte kul. Jag trodde det funkade fint i storstäderna. Det är ganska synd att täckningen varierar så mycket. Visst vet jag att byggnadsmaterial i husen påverkar täckningen mycket, men samtidigt så undrar jag hur det då ska gå med 4G. De har ju börjat lansera det i vissa städer nu. Det som gör mig fundersam på täckningskvalitén där är att jag hört att sättet de kör 4G på är att gå på högre sändningsfrekvenser för att kunna sända mer data per tidsenhet. Och högre frekvenser ger sämre räckvidd från masterna vid samma signalstyrka.

    SvaraRadera